Co wiesz o mikroflorzej jelitowej?!

Czynniki zaburzające równowagę mikroflory jelitowej:
▶ Antybiotyki, które mogą zaburzyć równowagę pomiędzy bakteriami i grzybami;
▶ Niewłaściwa lub jednostronna dieta, np. nadmierne spożycie białka, mięsa, tłuszczów,
przetworzonych węglowodanów, dieta ubogobłonnikowa;
▶ Żywność zawierająca sztuczne substancje;
▶ Stres, zaburzenia snu;
▶ Nieodpowiednia ilość płynów;
▶ Zaburzenia wypróżniania (zaparcia, biegunki);
▶ Niektóre kuracje odchudzające i odtruwające oraz hydroterapia jelita grubego, wykonywane
bez nadzoru medycznego;
▶ Leki zmniejszające wydzielanie soku żołądkowego;
▶ Leki hormonalne i preparaty antykoncepcyjne;
▶ Niesteroidowe leki przeciwzapalne;
▶ Infekcje żołądkowo-jelitowe;
▶ Nadmierne spożywanie alkoholu;
▶ Palenie papierosów;
▶ Niedobór witamin i składników mineralnych.

To, co jest zwykłą „codziennością” dla osoby dorosłej, w przypadku niemowlęcia budzi wielkie emocje i często bywa stałym elementem codziennych rozmów. Czy jego stolec jest normalny, regularny każdego dnia? Nie jest to objaw macierzyńskiego przewrażliwienia, ale naturalna dbałość o zdrowie własnego dziecka. To właśnie zawartość pieluszki często bywa pierwszym sygnałem niebezpiecznych chorób. Wygląd stolca ma również znaczenie podczas choroby, zwłaszcza w czasie pobytu w warunkach szpitalnych, po przebytych zabiegach operacyjnych.
Prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego w dużej mierze uzależnione jest od zachowania równowagi w ekosystemie mikroflory jelitowej, ponieważ odgrywa ona decydującą rolę w regulacji procesu trawienia i gotowości systemu odpornościowego błon śluzowych.

„Pokaż” mi swoją florę jelitową, a powiem Ci, kim jesteś!
W wielu językach europejskich ogół bakterii i mikroorganizmów jest wyrażany poprzez kombinację słów, w skład których wchodzi wyraz FLORA. i nie jest to przypadek. W botanice słowo flora odnosi się do roślinności danego obszaru lub okresu. Nazwa pochodzi od imienia bogini Flory, która w rzymskiej mitologii była boginią kwiatów i wiosny. System jelit to również określona powierzchnia (w przybliżeniu 400 m2, czyli obszar, jaki zajmują cztery duże apartamenty!), zasiedlona przez ogromną liczbę mikroorganizmów, reprezentujących aż 400-500 różnych gatunków. Część z nich na stałe zamieszkuje nasz organizm, podczas gdy inne są tylko „pasażerami
na gapę”.

W prawidłowo funkcjonującym organizmie „przyjazne” bakterie (jak np. Lactobacillus acidophilus) pełnią wiele funkcji, np.:
1. Hamują kolonizację i namnażanie „złych” drobnoustrojów (np. z rodzaju Salmonella, Clostridium, niektórych gatunków E. coli, grzybów czy wirusów).
2. Wspierają aktywność układu odpornościowego.
3. Wytwarzają ważne substancje odżywcze oraz uczestniczą w metabolizmie cholesterolu.
4. Uczestniczą w procesie wchłaniania składników mineralnych i niektórych produktów przemian metabolicznych.

Zakłócona równowaga
Dla zdrowego noworodka, rozwijającego się do chwili porodu w sterylnym środowisku, przyjście na świat to moment pierwszego kontaktu z drobnoustrojami. Skład mikroflory przewodu pokarmowego zależy w znacznym stopniu od rodzaju porodu, sposobu karmienia noworodka i środowiska, w którym przebywa. Po zakończeniu karmienia mlekiem matki, zwykle u dzieci powyżej drugiego roku życia, flora jelitowa stopniowo upodabnia się do takiej, jaką mają osoby dorosłe. W miarę upływu lat jest narażona na różnorodne ataki. Ludzie, prowadząc „nowoczesny styl życia” – palenie, nadużywanie alkoholu, przewlekły stres – nie zastanawiają się nad tym, jakie mogą być efekty takich zachowań na dłuższą metę. Zaburzenie równowagi w ekosystemie jelit może doprowadzić do licznych problemów ze zdrowiem. Zaparcia, zmiana rytmu wypróżnień, bóle brzucha, wzdęcia i wszystkie objawy związane z przewlekłą chorobą jelit, zwiększają wrażliwość naszego układu odpornościowego, co może skutkować dalszymi konsekwencjami.

Zdrowy styl życia
Pod tym pojęciem kryje się nie tylko „zdrowa flora bakteryjna”, która obecnie ma dużą wartość promocyjną. Wyrażenie „zdrowy styl życia” stało się niezwykle powszechne, choć jego znaczenie wciąż jest niepodważalne. Regularna aktywność fizyczna i prawidłowo zbilansowana dieta, bogata w warzywa i owoce, ograniczająca spożycie czerwonego mięsa i przetworzonych węglowodanów (cukru, białej mąki itd.) oraz odpowiednia ilość płynów decydują w największym stopniu o naszym dobrym samopoczuciu.
Ponadto, oprócz zdrowego stylu życia, warto przyjmować dodatkowo suplementy diety zawierające probiotyki i prebiotyki, wspomagając w ten sposób namnażanie przyjaznej flory bakteryjnej.

 

źródło: Nutrition&Health 15, Nr 1(58); Calivita International Polska; Marzec 2012

Leave a Reply