IG, Kalorie

IG

Skrót IG oznacza indeks glikemiczny czy współczynnik, który określa wzrost poziomu cukru we krwi po 2 godzinach od zjedzenia konkretnego posiłku. Im niższy indeks glikemiczny tym lepiej i łatwiej nam będzie schudnąć. Wysoki poziom tego współczynnika określa się poziom powyżej 75, średni to 50-75 i niski to poniżej 50

Wysoki indeks glikemiczny produktu żywnościowego sprzyja tyciu a niski spadkowi wagi czyli wspomaga nasze odchudzanie. Produkty można podzielić na 3 grupy ze względu na poziom uzyskanego współczynnika

Wysoki: owoce smażone w cukrze, owoce kandyzowane, ziemniaki smażone, chipsy, bagietki, chrupki kukurydziane, słodzone płatki śniadaniowe, napoje słodzone gazowane i gotowana marchewka

Średni: banany, arbuzy, winogrona, rodzynki, soki owocowe, gotowane ziemniaki, białe pieczywo, płatki owsiane, biały ryż, miód cukier

Niski: jabłka, pomarańcze, sałata, kapusta, brokuły, pomidory, odtłuszczone produkty mleczne, razowy chleb, makarony pełnoziarniste, surowa marchew. Wszelkiego rodzaju produkty nieprzetworzone i spożywane w naturalnej postaci mają niski indeks glikemiczny a co za tym idzie są zdrowsze i sprzyjają odchudzaniu

Zapotrzebowanie kaloryczne:

Jest to dobowe zapotrzebowanie na energię dostarczoną z pożywienia, Jest ono zróżnicowanem.in. w zależności od płci, wieku, należnej masy ciała obliczanej na podstawie BMI oraz aktywności fizycznej. W zależności od wartości wskaźnika BMI należy zwiększyć bądź zmniejszyć ilość spożywanych kalorii.

Określono konkretne ogólnikowe normy:

  • Dla kobiet: 2300-3200 kcal/doba
  • Dla kobiet karmiących: 3400 kcal/doba
  • Dla mężczyzn: 2600-4500 kcal/doba
  • Osoby po 65 r.ż. 2300 kcal/doba

W pożywieniu dostarczamy podstawowe składniki odżywcze a posiłki powinny być tak bilansowane alby te składniki były w odpowiednich stosunkach względem siebie a konkretnie 12-14 % energii powinno pochodzić z białka, 25-33% z tłuszczów i 56-63 % z węglowodanów. Ważne też jest aby dostarczać niezbędnych witamin i minerałów aby pokryć dzienne zapotrzebowanie ale dodatkowo w przypadku schorzeń czy dysfunkcji dostarczać konkretne witaminy, minerały w zwiększonych dawkach.

Leave a Reply