BMI

Rok w rok większość z nas po zimie wyciąga letnie ciuchy i nagle okazuje się, że są za ciasne! Zwykle wpadamy w panikę, depresję i podejmujemy drastyczne środki w celu zrzucenia choć kilku kilogramów. Niestety rozważne i bez efektu jojo odchudzanie to temat obszerny. Aby było ono skuteczne należy zapoznać się na wstępie z kilkoma podstawowymi pojęciami.

BMI

BMI (body mass index) – wskaźnik masy ciała. Jest to współczynnik powstały przez podzielenie masy ciała (w „kg”) przez wysokość do kwadratu (w „m”) Przykładowo osoba ważąca 65 kg, o wzroście 170 cm ma następujący wskaźnik BMI:

BMI= 65kg/(170)2 = 22.3

Dla osób dorosłych ustalone są pewne normy:

  • Poniżej 15- wyniszczenie
  • 15-17,4 – wychudzenie
  • 17,5-19,4 – niedowaga
  • 19,5-24,9 –waga prawidłowa
  • 25-29,9 – nadwaga
  • 30-34,9 – nadwaga I stopnia
  • 35-39,9 – nadwaga II stopnia
  • 40 i więcej – otyłość kliniczna

Im wyższy wskaźnik BMI tym większe predyspozycje do zapadania na różne schorzenia ściśle związane z nadwagą jak:

  • Nadciśnienie tętnicze
  • Niedokrwistość serca
  • Hiperlipidemia (podwyższony poziom cholesterolu i trój glicerydów we krwi)
  • Cukrzyca typu II
  • Zaburzenia oddychania i snu
  • Zwyrodnienie stawów i kręgosłupa oraz wiele innych związanych z narządem ruchu

Wskaźnik BMI w niektórych przypadkach nie wskazuje prawidłowej masy ciała a są to przypadki takie jak: ciąża, dzieci w fazie rozwoju, sportowcy, osoby w podeszłym wieku. U takich osób masa ciała do jego funkcjonalności nic nie ma…

Po zważeniu i obliczeniu swojego współczynnika wiemy czy nasza masa ciała jest prawidłowa czy też nie. Należy zadać sobie wiele pytań i określić jaki jest nasz stan zdrowia. Czy mamy do czynienia z niepokojącymi objawami jak częsta zmiana wagi, ospałość, nadmierne zmęczenie, suchość skóry, stałe uczucia zimna, sztywność stawów i mięśni, zaparcia, wypadanie włosów, spowolnienie umysłowe. W takich przypadkach należy zgłosić się do lekarza bo być może Twoja nadwaga czy częste jej wahania są wynikiem zaburzeń gospodarki hormonalnej. Jeżeli stwierdzisz, że waga jest wynikiem nie schorzenia a zaniedbań dietetycznych i np. małą ilością ruchu to należy rozpatrzeć dwa przypadki i zmienić nawyki w codziennym życiu.

Prawidłowe BMI

Nie należy radykalnie zmieniać stylu życia i sposobu żywienia a jedynie wprowadzić małe udogodnienia. Z pewnością należy wprowadzić więcej potraw o niskim lub średnik indeksie glikemicznym. Zwiększ swoją aktywność ruchową a dodatkowo dobrze jest włączyć odpowiednie naturalne suplementy diety wspomagające odchudzanie.

Podwyższone BMI >25

Zdecydowanie należy zmienić nawyki żywieniowe oraz styl życia. Należy zmniejszyć ilość spożywanych kalorii oraz wprowadzić jedynie produkty o niskim indeksie glikemicznym. Dodatkowo wprowadzić regularną aktywność fizyczną i niekoniecznie chodzi tutaj o katowanie się godzinami ćwiczeń w domu czy na siłowni ale wystarczające powinny być spacery np. z psem sąsiada czy własnym w troszkę zwiększonym tempie

 

Leave a Reply