Zaparcia

Przewlekłe zaparcia

Zaparcia są bardzo częstą dolegliwością osób, zwłaszcza starszych. Kłopoty związane z opróżnianiem jelita grubego ma aż ok. 50% kobiet i 25% mężczyzn. U większości pacjentów jest to skutek niewłaściwego stylu życia i postępowania zdrowotnego. Na dzień dzisiejszy lekarze uznają za normę częstotliwość oddawania stolca od 1do 3 razy dziennie. Dorosły człowiek powinien korzystać z toalety raz dziennie, najlepiej o stałej porze dnia, np. rano.

O zaparciu mówimy więc gdy wypróżnienia nie są codzienne.
Przyczyny tej przypadłości są różnorakie. Najczęstszym powodem są błędy żywieniowe i nieodpowiednie nawyki. Przypadkowe zaparcia, same w sobie, nie są chorobą, jednak powtarzające się częściej mogą być sygnałem negatywnych procesów jakie zachodzą w organizmie, mogących prowadzić do poważnych chorób.
Bywa, że przyczyną problemów z wypróżnianiem jest choroba organiczna np. zatkanie światła jelita przez polip, kamień kałowy, które to uniemożliwiają przesuwanie się treści kałowej. Jeśli taka przyczyna zostanie zdiagnozowana przez lekarza zazwyczaj dochodzi do zabiegu operacyjnego.

Innymi przyczynami zaparć mogą być:

  • leki (np. przeciwdepresyjne)
  • zaburzenia hormonalne (niedoczynność przysadki mózgowej, nadczynność przytarczyc), zaburzenia elektrolitowe
  • choroby nerwów i mięśni (po urazie kręgosłupa, w stwardnieniu rozsianym).

Profilaktyka i dobre nawyki zapobiegające zaparciom:

  • stała pora oddawania stolca – aktywność ruchowa jelita grubego jest największa po przebudzeniu i po posiłkach, najlepszym okresem do wypróżnień są godziny poranne po śniadaniu
  • ćwiczenia gimnastyczne oraz codzienne spacery
  • picie dostatecznej ilość wody (około 30 ml wody na każde 10 kg wagi ciała)
  • dieta bogatoresztkowa – powninniśmy dostosowywać pokarmy do swego enzymotypu i grupy krwi. Szczególnie wskazane jest spożywanie dużych ilości błonnika. Błonnik nie ulega strawieniu w przewodzie pokarmowym człowieka i przechodząc przez jelita czyści je i pobudza perystaltykę
  • dbanie o higienę wewnętrzną – należy przeprowadzać okresowe zabiegi hydrokolonoterapii przy których jelita zostają odciążone od zalegających mas kałowych i dzięki zastosowaniu zmiennej ciepłoty wody jeszcze bardziej następuje poprawa perystaltyki.

Zarówno błonnik, jak i okresowe płukanie okrężnicy mają korzystny wpływ na likwidację zaparć, ale są także czynnikami, które zapobiegają powstawaniu raka okrężnicy i odbytnicy, ponieważ nie dopuszczają do zalegania i szkodliwego działania treści kałowej na ściany jelita.

Pokarmy o dużej ilości błonnika:

  • płatki owsiane
  • suszone warzywa strączkowe
  • warzywa – zielony groszek, seler, fasola, marchew, soja
  • orzechy i nasiona
  • pieczone śliwki
  • chleb pełnoziarnisty żytni, wzbogacony otrębami lub ziarnami zbóż

Jeżeli często miewasz taki problem to najprawdopodobniej masz do czynienia z zaburzeniami funkcjonowaniu układu trawiennego a przede wszystkim złą mikroflora jelitowa dlatego już TERAZ rozpocznij PROFILAKTYKĘ

www.witaminy-mineraly.pl
www.koenzymq10.net
www.annaszubert.pl
www.sklepzdrowia.org

www.grzybica.org
www.luteina.org
www.nopal.pl

Leave a Reply

  • odkurzacz parkside worki
  • opis antyalergiczny worek do odkurzaczy de longhi omega parkside liv jazz graphit lloyds wykonany z mikrowłókna l zabijający roztocza cena za kpl