Świąteczny Dekalog żywieniowy czyli jak NIE przytyć w Święta

Święta, święta, ale już niedługo będzie „po” świętach…

Święta Bożego Narodzenia to krótki okres, w którym spotykamy się z całą rodziną i godzinami rozmawiamy, śpiewamy, omawiamy przy dość obficie zastawionym stole.Jak nigdy pochłaniamy ogromne ilości jedzenia. A co z tymi co są na diecie? Dla wielu z nich jest to czas wielkiej próby i sprawdzian silnej woli. Jak w takim razie odmówić ukochanej babci czy mamie zjedzenia tak skrzętnie przygotowywanych potraw?

Jak zatem jeść a jednak nie przytyć?

Świąteczny dekalog żywieniowy:

1. Jedz wszystko ale w małych ilościach

W Wigilię przed nosem ląduje wiele potraw ale to nie znaczy, że za każdą potrawą nakładasz pełen talerz. Jedz wszystko ale po trochu. Jesz tak jak w każdy inny dzień. Najgorsza metoda „nie najadam się bo przecież wieczorem nadrobię”. Taka sytuacja spowoduje lekkie zwolnienie metabolizmu a do wieczora zdążysz na tyle zgłodnieć, że skończy się pochłonięciem wszystkiego i w każdej ilości. Jeśli natomiast zachowasz zdrowy rozsądek i w ciągu dnia zjesz normalne posiłki, wieczorem nie odczujesz aż takiego głodu i automatycznie zjesz mniej. Prawda, że PROSTE?! 🙂

2. Kolejność potraw w Święta

Jeśli w Twojej rodzinie nie masz narzuconej kolejności potraw wieczerzę zaczynaj od potraw mniej tłustych (sałatki, zupy). Zdrowsze a „zapychając” taką formą posiłku żołądek, będziesz mieć mniej miejsca na bardziej tłuste potrawy. Podstawowy błąd Polaków to Ryba w panierce… bułka w połączeniu z tłuszczem jest barierą często nie do przeskoczenia dla soków żołądkowych co kończy się niedostatecznym trawieniem białek z mięsa czy ryby a co za tym idzie zostaje to w jelitach tworząc złogi i z czasem gnijąc a przy okazji mało dostarczasz niezbędnych protein.

3. Nie jedz szystkiego

Chcesz spróbować wszystkiego? Żaden problem.. Jeśli chcesz spróbować wszystkich przygotowanych potraw, nakładaj sobie malutkie porcje. Dasz radę wtedy skosztować wszystkiego i „zostawisz sobie miejsce” na dokładkę tego co CI najbardziej spasowało.

4. Świąteczny Chleb – Panu już dziękujemy

Często na Wigilijnym stole stoi półmisek czy koszyczek z chlebem…akurat to sobie odpuść 🙂

5. I znowu kolejność Potraw

I znowu pytanie czy możesz decydować o kolejności potraw. Jeśli tak to nie odkładaj swojego ulubionego dania na sam koniec. Postaraj się ta konkretną potrawę zjeść na wejściu dzięki temu jak już się najesz łatwiej będzie Ci odmówić innych mniej lubianych potraw.

6. Namawianie do jedzenia

W mojej rodzinie jakoś tak babcie mają tendencję do usilnego namawiania. Kulturalnie odmawiasz ale za raz zapyta znowu 🙂 jest to na swój sposób pocieszne ale gdyby jednak rodzinka nie odpuszczała wystarczy zdecydowanie oznajmić, że to jest niezdrowe albo, że boli nas żołądek.

7. Picie podczas jedzenia Wigilii

Oficjalnie propaguje się picie dużej ilości wody ale tak naprawdę popijając w trakcie czy po jedzeniu rozrzedzamy soki żołądkowe tak więc zalecam szklankę przed ale nie w innym wymiarze.Ewentualnie po jakimś czasie od ostatniego posiłku dobra będzie czerwona czy zielona herbata.

8. Jedzenie z małego talerza w Wigilię

Od lat gwiazdy zachwalają dietę gdzie jesz z dziecięcych talerzyków i dziecięcymi sztućcami. To działa w ten sposób, że gdy mózg dostaje sygnał, że talerz jest pusty szybciutko śpieszy z sygnałem do żołądka „oho, stary to już wystarczy”. Poproś o mniejszy talerz.

9.Alkohol Wigilijny czy w Wigilię

Wprawdzie od kilku lat można pić alkohol ale jednak radze go unikać gdyż pobudza apetyt a im więcej woltów to i więcej kalorii. Dodatkowo u niektórych na stołach stoją bardzo popularne napoje gazowane. Raz zawierają dużo cukru a dwa bąbelki rozpychają żołądek.

10. Jedzenie przed snem

Moi drodzy i odwieczna zasada mająca zastosowanie nie tylko w Święta… Jemy najpóźniej na 3 h przed snem. Przecież jak się najesz i zechcesz zaraz odpocząć żołądek Ci na to nie pozwoli bo zawalisz go dodatkową „trawienną” pracą. Pomyśl o nim i o sobie. Odpoczniecie razem… a nawet jeśli go zechcesz w nocy przetestować to on Ci na złość i odłoży Ci cieplutkiego tłuszczyku tam gdzie zapewne nie chcesz go widzieć.

Oto dekalog świąteczny ale jest wiele innych zasad „zdrowych świąt” ( o ile w Polsce takie mogą być). Pamiętaj, że nie zabierasz na „wynos” bo nie ma sensu znowu katować się „ciężkimi” Świątecznymi potrawami kolejnego dnia.

O ile to możliwe poszalej z dziećmi między potrawami, ruszcie się na wspólny spacer, pośpiewajcie czy pomóżcie gospodyni pozmywać, posprzątać. Siedzą non stop przy stole z pełnym żołądkiem w zatłoczonym pomieszczeniu o wysokim stężeniu CO2 szybko staniesz się senny i świąteczna aura zacznie Cię męczyć.Dodatkowo bez poruszania się spowalnia metabolizm co może objawić się jakimś zaparciem czy pobolewaniem przez wzdęcia brzucha 🙂
Wszyscy jak jeden mąż propagują sport  następnego dnia ale przyznam szczerze, że w otoczeniu mamy wielu sportowców a żaden nie może się zebrać na np jogging 🙂 Nie namawiam ale czas Świąt to czas odpoczynku i jak w wyjątkowych okolicznościach sobie odpuścisz oczywiście nic się nie stanie ale ważne abyś po Świętach ruszył z powrotem w stronę wyrobionych nawyków.

Zbędne kilogramy po Świętach

Jeśli (a zwykle tak bywa) pojawią się po biesiadowaniu jakieś „zbędne” kilogramy nie przejmuj się tylko ruszaj!!! jak to mówią szkoleniowcy JUST DO IT! i do przodu 🙂
Święta to dla większości czas radości a nie liczenia kalorii czy wyciągania po cichu tabelek żywieniowych i sprawdzanie czy mi to wolno jeść!

Bawcie się dobrze i już dziś wyłączcie telefony, nie wysyłajcie życzeń sms-ami tylko zadzwońcie, odpuśćcie TV a posłuchajcie Radia podczas przygotowań. Przy wigilijnym stole zamiast TV, kolędy albo po prostu gwar rozmów. Cieszcie się tymi chwilami bo nie wiesz jak będzie za rok… Każde święta traktuj jakby to były te ostatnie bo na własnej skórze wiem, że każdy rok zmienia się jak w kalejdoskopie i następne święta mogą być zupełnie inne…

Wesołych, Spokojnych ale przede wszystkim Radosnych Świąt 🙂

Leave a Reply

    wirtualne biuro w niemczech
  • oferujemy państwu kompleksowe usługi otwarcia i prowadzenia firmy w Niemczech wynajęcie wirtualnego adresu oraz biura
  • oxydia.pl
    bonusy bez depozytu
  • na gracza czeka pierwszy bonus bez depozytu w wysokości oraz warunki dotyczące depozytów i bonusów znajdziesz zakładce casino promocje
  • prawolingo.pl