Koenzym Q10 a dieta wegetariańska

Wraz z wekiem ilość koenzymu Q10 zmniejsza się. Jest on odpowiedzialny m.in. za dobre samopoczucie, młody wygląd skóry oraz pracę licznych narządów. Pojawiające się braki, Niedobory mogą występować czasami trochę szybciej, np. u osób które ze swojej diety wyeliminowały mięso.

Głównym źródłem koenzymu Q10 są owoce morza, ryby oraz mięso (szczególnie wołowe).

Koenzym Q10 występowanie

Co mają zrobić osoby które stosują dietę wegetariańską?

Produkty roślinne na szczęście także zawierają ten cenny składnik. Są nimi soja, rośliny strączkowe, orzechy, brokuły, szpinak. W produktach zwierzęcych są znacznie większe ilości koenzymu Q10 niż w tych roślinnych, dlatego tych roślinnych należy spożywać więcej, aby zapewnić organizmowi odpowiednią dzienną dawkę koenzymu.

Zawartość substancji odżywczych w produktach niestety zmniejsza się na skutek smażenia, gotowania, czyli ogólnego przetwarzania produktów. Dlatego najlepiej jest spożywać produkty roślinne na surowo. Tyczy się to także mięsa – np. tatar zawiera więcej koenzymu niżeli usmażone mięso.

Także konserwowanie, zbyt długie przechowywanie, złe metody przyrządzania – powodują zmniejszenie koenzymu w produktach.

Dieta wegetariańska

Osoby nie jedzące mięsa powinny wspomagać się suplementami. Odpowiednio zbilansowane suplementy diety zawierają także inne składniki jakie wzmacniają efekt. Sporo z nas nie chce w ogóle słyszeć o sztucznych suplementach, a to mylne myślenie.

Nasiona lnu

siemie_lnianeBogatym źródłem koenzymu są także nasiona lnu. Len to tradycyjna roślina zielna uprawiana m.in. w Polsce. Wykorzystywany jest najczęściej do produkcji tkanin. Jednak posiadają też właściwości zdrowotne. Swój udział mają w przemyśle farmaceutycznym i kosmetycznym.

Skład lnu:
– białko,
– enzymy,
– fitoestrogeny,
– lecytyna,
– kwasy tłuszczowe omega,
– koenzym Q10,
– magnez,
– żelazo,
– kobalt,
– miedź,
– cynk.

Siemie lniane właściwości

Nasiona lnu przynoszą ulgę m.in. przy:
– nadkwaśności,
– wrzodach,
– nieżytach żołądka i jelit,
– wysokim poziomie cholesterolu.

Dzięki zawartości lignan są skutecznym lekiem przy infekcjach: wirusowych, bakteryjnych a także grzybiczych. Popularne są okłady z wody w, której moczono nasiona lnu. To dobry sposób na zapalne stany skóry i oparzenia. Jedząc regularnie moczone w gorącej wodzie nasiona, zwiększymy poziom witaminy F w organizmie.

Pod względem zdrowych diet na pierwszym miejscu polecamy dietę śródziemnomorską. Mamy tutaj ryby, owoce morza, świeże warzywa i owoce. Wraz z koenzymem Q10 dostarczymy także kwasów tłuszczowych z grupy omega-3 (oliwa z oliwek, ryby).

Leave a Reply